Joie i-Spin 360 turvaistuin

Joie i-Spin 360 Signature Line turvaistuin testissä – tässä Nappisilmien kokemuksia turvaistuimesta, joka on vuoden 2019 paras turvaistuin. Alkuun jo on huomautettava, että kyseinen istuin on saanut huimat pisteet juuri julkaistuissa ADAC ja ÖAMTC turvatesteissä! Kokonaiskeskiarvo on 1.8, johon ei ole yltänyt vielä MIKÄÄN muu 360 kääntyvä istuin. Joie i-Spin on päivitys aiemmasta Spin 360 mallista. i-Spin nimitys tulee i-Size (ECE R129) standardista, jonka vaatimukset tämä istuin täyttää.

Löydät tämän tuotteen meidän omasta verkkokaupasta: Joie i-Spin 360 turvaistuin

(Huom! Signature Line Premium malliston tuotteessa on erikoiskankaan lisäksi myös arkea helpottavat magneettipaikat vöille (vyöt saa pois tieltä). Koemme, että Signature Line kankaat ovat laadukkaammat, kestävämmät ja hengittävämmät. Hintaero tavalliseen on noin 60€.)

Millä perustein valitsemme suosikkituotteemme? Lue kriteerit täältä.

Joie i-Spin 360 turvaistuin Signature line – kokemuksia

Joie on jo ennestään meille tuttu brändi. Iso-Britannialainen merkki, joka valmistaa edullisempia lastentuotteita, kuitenkaan turvallisuudesta tinkimättä, kuten jälleen huomattiin (turvatestivoittaja 360 luokassa / syksy 2019).

Odotuksemme olivat tälle Joie i-Spin 360 turvaistuimelle todella korkeat. Niin materiaalien, kuin käytettävyydenkin osalta. Kaikki odotukset täyttyivät ja turvatestitulosten osalta vielä ylittyivät. Saimme vihiä, että testit ovat menneet erinomaisesti, mutta emme tienneet, että Joie voittaisi oman luokkansa (360 kääntyvät).

Alla kokemuksia ja mielipiteitä vielä tarkemmin, mutta jo nyt voimme todeta, että Joie i-Spin 360 Signature Line turvaistuin on uusi suosikkimme ja pitkään ykkösenä ollut Britax Dualfix M i-Size sai ikävä kyllä väistyä turvaistuin testitulosten myötä. [Lue arvostelu: Britax Dualfix M i-Size turvaistuin]

Suosittelemme tutustumaan myös: Joie i-Level Signature line turvakaukalo

Joie i-Spin 360 vs Britax Dualfix M i-Size turvaistuin – erot

Mitä eroa on näillä kolmella turvaistuimella, tai miksi Joie on suosikkimme? Joien turvaistuimessa on seuraavat bonukset:

  • Yhden käden kääntö
  • Vyömagneetit
  • Pehmeät ja näyttävät Premium -kankaat
  • Pienentäjät mukana (Dualfixiin erikseen saatavilla)
  • Pään tuki parempi > pää ei retkahda sivulle lapsen nukkuessa/nukahtaessa
  • Parhaat turvatestitulokset IKINÄ 360 kääntyvissä istuimissa (kokonaisarvosana: 1.8 vs Dualfixin 2.1)
  • Huomattavasti edullisempi hinta (premium mallistot vertailussa keskenään)

Joie i-Spin 360 Signature Line turvaistuin – mistä erityisesti pidämme?

  • Materiaalit: Suosimme aina Joien Premium malliston tuotteita, jotka kulkevat nimellä Signature Line. Signature Line kankaat ovat jämäkämpiä ja mielestämme kaiken kaikkiaan laadukkaampia. Usein mukana on myös koristetikkauksia ja keinonahkaisia yksityiskohtia.
  • Turvallisuus: Joie i-Spin 360 turvaistuin sai juuri 10/2019 julkaistuissa ADAC ja ÖAMTC turvatesteissä parhaimman kokonaisarvosanan, mitä mikään mukaan 360 kääntyvä turvaistuin koskaan. Näin ollen kyseessä on huipputurvallinen istuin. Joie i-Spin 360 Signature Line turvaistuin on myös i-size standardisoitu.
  • Yhden käden toiminto: Joien turvaistuimen voi kääntää yhdellä kädellä istuimen sivulta, mikä helpottaa arkea hurjasti. Istuin on helppo kääntää kohti ovea, vaikka olisi lapsi sylissä. Pitkään meidän suosikkina ollut Dualfix turvaistuin sen sijaan vaatii kaksi kättä, koska vapautusnappi on telakassa, jolloin toisella kädellä joutuu painamaan nappia ja toisella kääntämään istuinta.
  • Paras pään tuki: Tähän mennessä paras tuki päälle sivuttaissuunnassa. Lapsen pää on syvällä istuimessa, jolloin hänen nukahtaessaan pää ei roiku holtittomasti sivulla.
  • Pienentäjät mukana: Vastasyntyneen pienennysosat kuuluu pakettiin. Pienentäjiä voi purkaa asteittain – ne irtoavat kolmessa erässä, jolloin sopiva istuvuus on taattu lapsen kasvaessa.
  • Vaihtopäällinen kuuluu hintaan: Joie i-Spin 360 turvaistuin tulee myös kesäpäällisellä, joka on hengittävää ja vilpoista mesh -kangasta.
  • Telakka ohjaa oikeaoppiseen matkustamiseen: Telakka kuuluu samaten hintaan (hinta Signature Line kokonaisuudelle Suomessa on noin 449€). Telakassa on asetus lapsen iän mukaan: 0-15kk estää istuimen kääntämisen kasvot menosuuntaan päin. Vastaavasti asetus +15kk sallii istuimen kääntämisen. Selin matkustaminen on 5 kertaa turvallisempaa!
  • Automaattiset sivutörmäyssuojat: Joie i-Spin 360 turvaistuin on varustettu sivytörmäyssuojilla. Suojat pomppaavat esille automaattisesti, kun lapsen kiinnittää istuimeen ja vyöt kiristyvät.
  • Laadukkaat vyöt: Suosimme aina 5-piste vöitä, jotka tästäkin istuimesta löytyvät. Vyöt ovat jämäkät ja laadukkaat. Solki on sopivan napakka ja olkaimet on pehmustettu erinomaisen hyvin ja niiden alapinnassa on liukuesteet (kumia).
  • Magneetit vöille: Vyöt pysyvät pois tieltä lastatessa sivulla olevien magneettien avulla. Suuri apu arjessa! Muuten vyöt ovat aina jumissa ja piilossa lapsen selän takana.
  • Helppo asennus: Turvaistuimen asennus vei Terolta noin 30 sekuntia. Värivalot jalassa ohjaavat oikeaoppiseen asennukseen.

Joie i-Spin turvaistuin – mistä emme pidä?

Mikään turvaistuin ei ole 100% täydellinen. Aina löytyy ominaisuuksia, joita joissain toisissa malleissa on, tai joita turvaistuin muuten kaipaa.

  • Vöiden magneettien paikka: Joie i-Spin 360 turvaistuin on varustettu magneeteilla, joihin vyöt saa kiinni ja pois tieltä. Toivoisimme, että magneetit sijaitsisivat hieman ylempänä, jolloin löysemmätkin vyöt pysyivät paremmin pois sivuilta. Tämä ominaisuus löytyy esim. Nuna Reblissä ja Cybex Sirona Z turvaistuimessa, jotka eivät kyllä muuten esim. turvatestipisteiden (keskiarvo) puolesta pärjää kuitenkaan tälle Joie i-Spin 360 turvaistuimelle. Eli onko tämä huono ominaisuus vai mielipidekysymys? Ehkäpä enemmän makuasioita.
  • Materiaalit: Suosimme luonnonmateriaaleja, kuten puuvilla, merinovilla jne… Tämä ominaisuus tekisi tästä istuimesta täydellisen.

i-Spin 360 – Muut tiedot

  • Käyttöikä: Max 19kg / Selin matkustettaessa 40-105cm, kasvot menosuuntaan 76-105cm (Muistathan, että selin matkustaminen on 5 kertaa turvallisempaa! Pidä lapsi mahdollisimman pitkään selin menosuuntaan.)
  • Testisertifikaatti: ECE R129/02
  • Paino: 13.9kg
  • Kiinnitys: isofix

Joie i-Spin 360 turvaistuimen turvallisuus – ADAC pisteet

Alla ADAC / ÖAMTC testien kokonaiskeskiarvot kustakin osa-alueesta (mitä pienempi numero testeissä, sitä parempi). Tarkemmat tiedot per kategoria löydät täältä: ÖAMTC

  • Turvallisuus: 1.7 (sivutörmäys 0,7 selkä menosuuntaan / etutörmäys 1.8 selkä menosuuntaan) (sivutörmäys 0,8 kasvot menosuuntaan 1,5-vuotiaalla testinukella / etutörmäys 2,4 kasvot menosuuntaan 1,5-vuotiaalla testinukella)
  • Käyttö: 1.9
  • Ergonomia: 1.8
  • Haitalliset kemikaalit: 1.0
  • Kokonaisarvosana: 1.8 -> paras IKINÄ 360 kääntyvissä turvaistuimissa

 

Nappisilmät suosittelee: katso myös muut kategorian ”Turvaistuimet” tuotteet.

Valmistajan sivut: Joiebaby

Jaa julkaisu:

14 Comments

  1. Taru Öster
    26.10.2019 / 08:12

    Hei!

    Kyseisissä turvatesteissä Britax Swingfix on saanut kokonaisarvosanan 1,7. Eli menee kyllä i-Spinin edelle ja on myös ovelle kääntyvä (joskaan ei nyt kirjaimellisesti 360).

    Kokonaisarvosanaa en kyllä kovin tarkkaan katsoisi sillä vain puolet siitä tulee turvallisuudesta ja puolet käyttömukavuudesta. Vaikka käytettävyysalalla olenkin, niin näissä testeissä tuo käyttömukavuuden arviointi on kyllä käyttäjien näkökulmasta ihan hölynpölyä. Joiessahan ei esim. ole jalkatilaa ja silti mukavuuspisteet samat kuin Dualfixissä, jossa on ihan kivasti jalkatilaa.

    Sen sijaa turvallisuusosiota tarkastellessa etutörmäyksestä pisteitä on annettu seuraavasti:
    – Swingfix 1,1
    – Dualfix 2,1
    – Spin 360 2,3
    – I-Spin 360 2,4

    Eli Britaxit vievät voiton. Swingfix asennetaan vain selkä menosuuntaan, joten sillä siksi selkeä johtoasema. Kääntyvistä julkaistaan vain huonoin tulos eli tulos kasvot menosuuntaan käytettynä.

    Sivutörmäyksen osalta taas
    – i-Spin 360 0,8
    – Swingfix 1,7
    – Dualfix 1,8
    – Spin 360 2,8

    Sivutörmäyksen osalta i-Spin sai loistavat (parhaat ikinä) pisteet ja paransi huimasti edellisen mallin tuloksiin nähden. Britaxien sivutörmäyssuoja taas on hyvää keskitasoa paremmissa istuimissa. Itse kuitenkin pidän etutörmäyssuojaa tärkeämpänä koska etutörmäys on todennäköisesti pahempi ja siinä käy pahemmin.

    Ehdottomasti siis hyvä tulos i-Spinillä, mutta ei nyt kuitenkaan mikään poikkeuksellinenkaan 🙂 Samaa hyvää tasoa kuin muutkin ovelle kääntyvät.

  2. Taru
    26.10.2019 / 08:25

    Joudunkin heti korjaamaan. BeSafe izi Kid X3 sai samassa testissä sivutörmäyksesta 0,7. Ja izi Kid X2 on aikaisemmin jo saanut 0,8. Eli ei sittenkään paras ikinä, mutta TOP 2-3. ?

  3. Nappisilmät
    Kirjoittaja
    26.10.2019 / 10:52

    Kyseisissä turvatesteissä Britax Swingfix on saanut kokonaisarvosanan 1,7. Eli menee kyllä i-Spinin edelle ja on myös ovelle kääntyvä (joskaan ei nyt kirjaimellisesti 360).

    Kyllä, Britax Swingfix on hyvä istuin ja saanut mainitsemasi arvosanat. Mutta kyseistä istuinta ei voi verrata Joie i-Spin 360 istuimeen kun ovat eri kategorian istuimia. Swingfix ei ole 360 kääntyvä istuin kuten Joie.

    Kokonaisarvosanaa en kyllä kovin tarkkaan katsoisi sillä vain puolet siitä tulee turvallisuudesta ja puolet käyttömukavuudesta.

    VÄÄRIN! 50% tulee turvallisuudesta, 40% käytön helppoudesta ja 10% ergonomiasta / istuinmukavuudesta.

    Joiessahan ei esim. ole jalkatilaa ja silti mukavuuspisteet samat kuin Dualfixissä, jossa on ihan kivasti jalkatilaa.

    VÄÄRIN! Meillä on käytössä tällä hetkellä molemmat samanaikaisesti auton takapenkillä Britax Römer Dualfix M i-Size ja Joie i-Spin 360 Signature Line ja molemmissa on yhtälailla jalkatilaa.

    Sen sijaa turvallisuusosiota tarkastellessa etutörmäyksestä pisteitä on annettu seuraavasti…

    Tämä pitää paikkaansa. Mutta Swingfix ei ole edelleenkään 360 kääntyvä istuin, joten turha verrata eri kategorian tuotetta. Spin 360 on vanha malli, joten turha verrata sitäkään, koska siitä istuimesta ei puhuta tässä artikkelissa ja valmistaja on lopettanut tämän vanhan istuimen tuotannon.

    Sivutörmäyksen osalta i-Spin sai loistavat (parhaat ikinä) pisteet ja paransi huimasti edellisen mallin tuloksiin nähden. Britaxien sivutörmäyssuoja taas on hyvää keskitasoa paremmissa istuimissa. Itse kuitenkin pidän etutörmäyssuojaa tärkeämpänä koska etutörmäys on todennäköisesti pahempi ja siinä käy pahemmin.

    Kyllä, tämä on täysin totta, Joie i-Spin 360 sai 360 kääntyvistä istuimista parhaat sivutörmäys- ja parhaat kokonaispisteet ikinä.

    Etutörmäys voi olla pahempi, riippuen toki autosta, tilannenopeudesta, jarrutusmatkasta ja kolarin toisesta osapuolesta. Näissä on aina useita vaikuttavia tekijöitä. Kunpa ne voisi jokainen ennalta itse valita. Mutta kun ei voi, ja kolaritilanne on aina vähän arpapeliä. Sitä, että onko kolaritilanne aina etutörmäys, kukaan ei voi ennalta tietää eikä em. muuttujia. Se voi olla peräänajo, sivutörmäys tai jokin muu, esim. liukkaan kelin ulosajo. Ihan turha tuijottaa vain pelkkää etutörmäystulosta vaikka se on TODELLA tärkeä.

    Ehdottomasti siis hyvä tulos i-Spinillä, mutta ei nyt kuitenkaan mikään poikkeuksellinenkaan ? Samaa hyvää tasoa kuin muutkin ovelle kääntyvät.

    Luokkansa 360 kääntyvät = PARAS! Mutta hyviä ja turvallisia istuimia nämä kaikki, Britax Römer Dualfix, Britax Römer Swingfix, Joie i-Spin 360, BeSafe izi Kid X3, BeSafe izi Kid X2 ja moni muu.

    Joudunkin heti korjaamaan. BeSafe izi Kid X3 sai samassa testissä sivutörmäyksesta 0,7. Ja izi Kid X2 on aikaisemmin jo saanut 0,8. Eli ei sittenkään paras ikinä, mutta TOP 2-3. ?

    VÄÄRIN! Edelleen oman luokkansa 360 kääntyvät = PARAS!. BeSafe izi Kid X3, BeSafe izi Kid X2 EIVÄT OLE 360 KÄÄNTYVIÄ, joten eivät ole vertailukelpoisia kun ovat toisen kategorian istuimia.

    P.s Pysytään faktoissa.

    T:Tero

  4. Noora Sandelin
    26.10.2019 / 13:51

    Hei! Kun vertailit istuimia (Britax Dualfix M i-size ja tämä kyseinen istuin) niin oliko istuimien sisäkoissa eroja? Eli oliko jompikumpi istuimista selkeästi tilavampi lapselle? ?

    Jalkatilaa oli ilmeisesti molemmissa aika saman verran?

  5. Taru
    26.10.2019 / 16:29

    Hei!

    Valitettavasti en saa kommentin tekstiä muotoiltua, joten en pääse nyt yhtä hienosti vastaamaan kommenttien alapuolelle.

    Swingfixin tulosta ei voi tosiaan suoraan verrata i-Spinin tulokseen, koska vain selkä menosuuntaan asennettu istuin saa luonnostaan paremmat pisteet turvallisuudesta. Olet tämän osalta oikeassa. Jäämme odottelemaan siis Joie i-Safe -istuimen tuloksia, jotta voimme tehdä vertailua Swingfixin kanssa. Ehkäpä ensi toukokuussa, jos i-Safe tulee tarpeeksi ajoissa markkinoille.

    Lasken käytön helppouden ja ergonomisuuden käyttömukavuuden alle. Oletin tämän olevan ymmärrettävissä. Eli kommentissani ei ole mitään virhettä.

    Joie asennetaan täysin kiinni auton selkänojaan, Dualfixin kohdalla jää istuimen ja tukilevyn väliin rako. Ajattelin tuota rakoa, mutta voi toki olla, että mitattuna istuimen selkänojasta auton selkänojaan väli olisikin sama, jos Joien istumasyvyys on enemmän. Tässä voit kyllä olla oikeassa. En olekaan mitannut tuota kohtaa. Pitääpä käydä vertailemassa. Muuttuuko tilanne mihinkään suuntaan silloin kun istuin on täysin pystyssä?

    Joo, kääntyvistä i-Spin saa parhaan sivutörmäystuloksen kyllä. Muttei kaikista kuten aluksi virheellisesti mainitsin. Tämä on aika huikea tulos. Lisäsin listaan vanhemman Spinin ihan vain siksi, että huomataan tuo valtava parannus edelliseen malliin.

    Emme tosiaan tiedä mistä suunnasta törmäys tulee, mutta silti on todennäköisempää, että joutuu etutörmäykseen kuin sivutörmäykseen tai sitten näihin molempiin yhtäaikaa kuin pelkästään sivutörmäykseen. Kahden auton nokkakolarissa voimat ovat myös suuremmat kuin sivutörmäyksessä missään tilanteessa. Nuo törmäystestitkään eivät täysin vastaa tilannetta oikeassa elämässä. Etutörmäyksen osalta kuitenkin paremmin kuin sivutörmäyksen osalta. Sivutörmäys pitäisi tehdä ennemmin liikkuvaan autoon (mutta on toki hankalampaa). Veikkaan, että silloin varsinkin kasvot menosuuntaan asennettuna sivutörmäystulokset olisivat huonompia. En nyt silti siis halua vähätellä sivutörmäyssuojaa, mutta en valitsisi istuinta paremmaksi vain paremman sivutörmäyssuojan vuoksi. Toki ihan näinkään ette väittäneet, mutta onko parempi sivutörmäyssuoja, käytön helppous ja ergonomia mielestänne todella testitulosten verran parempi i-Spinissä verrattuna Dualfixin parempaan etutörmäyssuojaan ja osittain hiukan huonompiin käyttömukavuuspisteisiin nähden? Tekstissä aika selvästi tuodaan, esille että juuri kokonaispistemäärän takia Dualfix vaihtui i-Spiniin. Tätä pidän vähän outona.

    On tosiaan monia istuimia, jotka ovat todella hyviä. Se onkin loistavaa meille kuluttajille. On mistä valita. Minun mielestäni kannattaa kuitenkin näistä hyvistä valita se joka sopii parhaiten omaan autoon, omalle lapselle ja omiin käyttötarpeisiin. Ei sitä joka saa luokkansa parhaat kokonaispisteet testeistä. Varsinkin kun kyse on hyvin pienistä eroista, jotka voivat helposti hävitä jo ihan riippuen siitä mihin autoon istuimen asentaa. Toisaalta kyseenalaistan myös mitä ideaa on edes katsoa turvaistuinten pisteitä kasvot menosuuntaan, jos käyttää istuimia selkä menosuuntaan. Ne eivät suoraan kerro siitä miten istuin pärjäisi selkä menosuuntaan käytettynä. Itse katsoisin siis vain etu- ja sivutörmäyspisteet, jotta ne ovat hyvällä tasolla. Muissa asioissa luottaisin enemmän omaan arviooni istuimen ominaisuuksista ja toimivuudesta omassa käytössäni.

  6. Taru
    26.10.2019 / 16:49

    Hei vielä!

    Itse asiassa kun teillä nyt on molemmista ihan käyttökokemusta arjessa, niin olisikin ollut kyllä mielenkiintoista tietää, oletteko huomanneet näitä testien ilmoittamia eroja käytännössä ja miten nämä erot näkyvät teillä arjessa?

    Millä tavoin i-Spin on näissä käytännössä parempi?
    – Väärinkäytön riski (ero 0,8 pistettä)
    – Lapsen kiinnittäminen istuimeen (0,3 pistettä)
    – Käyttöohje (0,2 pistettä)
    – Tilantarve autossa (0,5 pistettä)
    – Istuma-asento (0,3 pistettä)

    Ja onko Dualfix tosiaan parempi näiden kohdalla?
    – Istuimen asennus (0,3 pistettä)
    – Istuimen puhdistaminen ja viimeistely (0,2 pistettä)

    Lisäksi turvallisuuspisteisiin vaikuttaa vielä vöiden reititys ja asennuksen tukevuus. Näissä Dualfix sai paremmat pisteet.
    – Vöiden reititys (0,2 pistettä) – Tämä näyttää näkemieni kuvien ja omien lasteni testi-istumisen perusteella pitävän paikkaansa. Joiessa lantiovyöt nousevat kaikilla näkemilläni mahan päälle, Dualfixissä pysyvät alhaalla. Dualfixissä tosi vyöt tulevat vielä aivan liian korkealta 61cm pituiselle. Sopii oikeasti vasta n. 70cm pituudessa.
    – Istuimen kiinnityksen tukevuus (0,4 pistettä) – Onko teidän autossa eroa tukevauuden osalta?

  7. Nappisilmät
    Kirjoittaja
    26.10.2019 / 19:36

    Hei,

    Meillä tosiaan molemmat käytössä. Dualfix M on aavistuksen tilavampi. Joie i-Spin 360 mallissa parempi pääntuki eli pää ei pääse heilumaan niin paljoa kuin Dualfixissä.

  8. Nappisilmät
    Kirjoittaja
    28.10.2019 / 22:42

    Lasken käytön helppouden ja ergonomisuuden käyttömukavuuden alle. Oletin tämän olevan ymmärrettävissä. Eli kommentissani ei ole mitään virhettä.

    Voit laskea tämän kuten haluat. Me laskemme istuimen ergonomian ihan omaan luokkaansa, sillä ei ole mitään tekemistä istuimen käytettävyyden kanssa.

    Joie asennetaan täysin kiinni auton selkänojaan…

    Totta, mutta autoja on erilaisia ja esim. meillä takapenkin selkänojan kulmaa voi säätää jolloin lapselle jää yhtälailla jalkatilaa kuin Dualfixissä.

    Pitääpä käydä vertailemassa.

    Kannattaa mennä, me testaamme näitä useita viikkoja / kuukasia arjessa joka päivä.

    Muuttuuko tilanne mihinkään suuntaan silloin kun istuin on täysin pystyssä?

    Kuten mainitsin, autoja on erilaisia ja osassa autoista voi takapenkin selkänojaa säätää. Tietysti riippuu myös lapsen iästä ja pituudesta, minkä kokoisen lapsen kanssa testaa. Meillä poika on 76cm emmekä ole nähneet jalkatilaongelmaa kummassakaan istuimessa millään kulmasäädöllä.

    Joo, kääntyvistä i-Spin saa parhaan sivutörmäystuloksen kyllä. Muttei kaikista kuten aluksi virheellisesti mainitsin. Tämä on aika huikea tulos.

    Joie i-Spin 360 sai ADAC tuloksiksi SELKÄ MENOSUUNTAAN etutörmäyksestä 1.8 ja sivutörmäyksestä 0,7 näitä numeroitahan ei virallisessa julkaisussa ole, koska julkaisevat aina mainitsemasi ”huonoimmat tulokset” eli 360 istuin asetettuna kasvot menosuuntaan, ja testattu ”1,5” vuotiaalla testinukella; etutörmäys 2,4 ja sivutörmäys 0,8. Joten tämä istuin on vielä turvallisempi mitä viralliset tulokset antoivat ymmärtää jos vain katsotaan pisteitä kun penkki asetetaan selkä menosuuntaan niin pitkään kuin mahdollista.

    Lisäsin listaan vanhemman Spinin ihan vain siksi, että huomataan tuo valtava parannus edelliseen malliin.

    Ymmärrettävää, koska moni sekoittaa tämän uuden istuimen tuohon vanhaan 360 istuimeen joka ei pärjännyt hyvin testeissä. Huikean parannuksen ovat tehneet tähän uuteen.

    …mutta silti on todennäköisempää, että joutuu etutörmäykseen kuin sivutörmäykseen tai sitten näihin molempiin yhtäaikaa kuin pelkästään sivutörmäykseen.

    Ei pidä paikkaansa! Tilastot kertovat toista. Viimeisimmät tilastot ovat toki vuodelta 2017, mutta listaan tähän alle muutamia faktoja…

    Maanteillä tapahtui vuonna 2017 kaikkiaan 148 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa kuoli 161 ja loukkaantui 77 henkilöä. Loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia oli 2200 kpl, joissa loukkaantui 3048 henkilöä. Maantieliikenteessä kuoli siis 161 ja loukkaantui 3125 tienkäyttäjää v. 2017.

    Siinä faktaa onnettomuuksien määristä…. jatketaan…

    Pääteillä tapahtui yhteensä 1 125 henkilövahinko-onnettomuutta, mikä oli 48 % kaikista maanteiden henkilövahinko-onnettomuuksista. Henkilövahinkoihin johtaneita onnettomuuksia tapahtui moottoriteillä 205 (vuonna 2016 henkilövahinko-onnettomuuksia oli 190), moottoriliikenneteillä 12 (20) ja muilla 2-ajorataisilla teillä 251 (246). Moottoriteillä 43 % henkilövahinko-onnettomuuksista oli yksittäisonnettomuuksia ja
    31 % peräänajoja. Muilla 2-ajorataisilla teillä eniten henkilövahinkoihin johtaneita onnettomuuksia tapahtui peräänajo-onnettomuuksien luokassa, joita oli 31 % ko. teillä ajetuista henkilövahinko-onnettomuuksista.

    Taajamamerkein osoitetuilla alueilla onnettomuusluokka, jossa tapahtui eniten henkilövahinko-onnettomuuksia, oli yksittäisonnettomuudet (73 onnettomuutta). Seuraavaksi eniten tapahtui polkupyörä- ja risteämisonnettomuuksia. Tilastollisen taajaman alueella eniten henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia tapahtui yksittäisonnettomuuksien luokassa (28 % kaikista tilastollisen taajaman alueella tapahtuneista onnettomuuksista).

    Määrällisesti eniten henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia tapahtui yksittäisonnettomuuksien luokassa. Kaikista henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista 38 % oli yksittäisonnettomuuksia vuoden 2016 tavoin.

    Siinä faktaa ”missä ja miten” määristä…. jatketaan…

    Ohessa kolaritilanteiden luokittelut.

    Yksittäisonnettomuus: Osallisena yksi moottoriajoneuvo.

    Risteämisonnettomuus: Osallisena kaksi tai useampia moottoriajoneuvoja. Joku osallisista oli tulossa risteävältä tieltä.

    Kohtaamisonnettomuus: Osallisena kaksi tai useampia moottoriajoneuvoja. Osalliset tulossa vastakkaisista suunnista.

    Kohtaamisonnettomuuksista vain murto osa on ”täysiä” nokkakolareita. Toki, jos kuljettavassa autossa on lapsi turvaistuimessa ja kuljettaja luisuu kaarteessa vastaantulevan kaistalle ja törmääkin kylkeen, on tämäkin luokiteltu kohtaamisonnettomuudeksi, ja kyllä silloin sille törmäävälle autolle se on ”nokkakolari”, mutta entäpä jos se lapsi istuikin autossa jonka kylkeen tämä em. auto osui? Tässä tilanteessa sille toiselle autolle se on sivutörmäys.

    Peräänajo-onnettomuus: Osallisena kaksi tai useampia moottoriajoneuvoja. Osalliset menossa samaan suuntaan.

    Lyhyesti yhteenvetona: On suurempi todennäköisyys joutua kolaritilanteessa sivutörmäykseen, peräänajoon tai ulosajoon (tästä ei ikinä tiedä miten päin auto loppupelissä sen ison hitin ottaa), kuin nokkakolariin. Toki jos itse on kolariherkkä kuski ja ajelee toisia päin niin toki sitten se todennäköisyys on isompi.

    Jokainen törmäys ja onnettomuus on liikaa, jokainen väärin asennettu ja vääränlainen sekä väärin käytetty turvaistuin on liikaa.

    En nyt silti siis halua vähätellä sivutörmäyssuojaa, mutta en valitsisi istuinta paremmaksi vain paremman sivutörmäyssuojan vuoksi. Toki ihan näinkään ette väittäneet.

    Ensinnäkin… Sivutörmäys on huomattavasti parempi kuin muissa 360 KÄÄNTYVISSÄ istuimissa.

    Mutta onko parempi sivutörmäyssuoja, käytön helppous ja ergonomia mielestänne todella testitulosten verran parempi i-Spinissä verrattuna Dualfixin parempaan etutörmäyssuojaan ja osittain hiukan huonompiin käyttömukavuuspisteisiin nähden? Tekstissä aika selvästi tuodaan, esille että juuri kokonaispistemäärän takia Dualfix vaihtui i-Spiniin. Tätä pidän vähän outona.

    Vaihtoon vaikutti useampi asia, ei pelkästään sivutörmäys. Esim. käyttö yhdellä kädellä lapsi sylissä, vöiden kiinnitys, pään tuki, väärinkäytön riski (kun esim. vanhempamme kuljettavat lasta istuimessa (telakassa lukitusnappi jolla penkki ei käänny kasvot menosuuntaan)), ja monia muita asioita…

    On tosiaan monia istuimia, jotka ovat todella hyviä. Se onkin loistavaa meille kuluttajille. On mistä valita. Minun mielestäni kannattaa kuitenkin näistä hyvistä valita se joka sopii parhaiten omaan autoon, omalle lapselle ja omiin käyttötarpeisiin. Ei sitä joka saa luokkansa parhaat kokonaispisteet testeistä. Varsinkin kun kyse on hyvin pienistä eroista, jotka voivat helposti hävitä jo ihan riippuen siitä mihin autoon istuimen asentaa.

    Juuri näin, hyvä että on eri merkkejä ja malleja paljon. Kaikki istuimet eivät sovi kaikkiin autoihin, eivätkä ole turvallisia. Kolaritilanteessa ison osan ratkaisee itse kolaritilanne, tilannenopeus, auto ja turvaistuin. Monta vaikuttavaa tekijää.

    Toisaalta kyseenalaistan myös mitä ideaa on edes katsoa turvaistuinten pisteitä kasvot menosuuntaan, jos käyttää istuimia selkä menosuuntaan. Ne eivät suoraan kerro siitä miten istuin pärjäisi selkä menosuuntaan käytettynä.

    Totta toinen puoli. Mutta kääntyvissä istuimissa ne on hyvä katsoa kun lapsi on siinä koossa että istuinta käyttää kasvot menosuuntaan. Joie i-Spinissä katsoimme tuloksia selkä menosuuntaan, että kasvot menosuuntaan. Yleensä selkä menosuuntaan tulokset ovat parempia myös kääntyvissä malleissa.

    -T

  9. Nappisilmät
    Kirjoittaja
    28.10.2019 / 22:42

    Millä tavoin i-Spin on näissä käytännössä parempi?

    -Väärinkäytön riski on pienempi telakassa olevan lukitusnapin ansiosta.
    -Lapsen kiinnittäminen istuimeen on helpompi kun vyöt ovat poissa tieltä kiinnitettyina sivuille.
    -Istuin on takapenkin selkänojasta mitattuna pituudeltaan lyhyempi ja näin ollen etupenkin saa taaemmas tarvittaessa.

    Ja onko Dualfix tosiaan parempi näiden kohdalla?

    -Istuimen asennus helpompi Dualfixissä? Mielestäni ei. Yhtä helppoja molemmat asentaa.
    -Istuimen puhdistaminen? en osaa sanoa vielä, olen purkanut vain Dualfixin ihan atomeiksi ja mielestäni se oli helppo puhdistaa ja kasata sekä päälliset pestä. Joie i-Spin 360 istuimesta en osaa vielä sanoa.

    Vöiden reititys (0,2 pistettä) – Tämä näyttää näkemieni kuvien ja omien lasteni testi-istumisen perusteella pitävän paikkaansa. Joiessa lantiovyöt nousevat kaikilla näkemilläni mahan päälle, Dualfixissä pysyvät alhaalla. Dualfixissä tosi vyöt tulevat vielä aivan liian korkealta 61cm pituiselle. Sopii oikeasti vasta n. 70cm pituudessa.

    En näe/koe ongelmaa kummankaan istuimen kanssa. Meillä poika 76cm ja vyöt istuu hyvin molemmissa turvaistuimissa. Dualfix ollut käytössä 60cm pituudesta.

    Istuimen kiinnityksen tukevuus (0,4 pistettä) – Onko teidän autossa eroa tukevauuden osalta?

    Ei mitään eroa.

    -T

  10. Taru
    30.10.2019 / 22:54

    Hei!

    Teillä olikin selkä menosuuntaan -tulos tiedossa. Harmi tosiaan kun niitä ei julkaista. Selkä menosuuntaan etutörmäyksen tulos on siis heikommasta päästä, ja sivutörmäys huikean hyvä. Keskiarvoina laskettuna GB Vaya taitaa mennä 360 kääntyvistä juuri hitusen ohi (etutörmäys 1,3 ja sivutörmäys 1 selkä menosuuntaan). Swingfix jää hitusen jälkeen (etutörmäys 1, sivutörmäys 1,7), mutta näissä nuo etutörmäyspisteet ovat paremmat. Aika tasaista silti. Tällaisilla eroilla sanoisin edelleen, että turha vertailla hyvien istuimien testituloksia vaan valita itselle parhaiten sopiva istuin.

    Mitään istuinta ei kannata kääntää ja näidenkin istuinten jälkeen jatkaa vielä isommassa istuimessa selkä menosuuntaan, joten siinä mielessä kasvot menosuuntaan saaduilla tuloksilla ei ole väliä. Siinä vaiheessa vasta sitten jos ei mitenkään voi matkustaa selkä menosuuntaan suositusten mukaisesti.

    Noihin tilastoihin en ota tarkemmin kantaa. Olen niitä aiemminkin jo useasti pyöritellyt, eikä niistä valitettavasti saa selville onko etu- vai sivutörmäys Suomessa yleisempi. Etutörmäyksiä on toki muitakin kuin nokkakolareita. Mainitsin nokkakolarin vain pahimmaksi törmäystyypiksi. Aikaisempi väitteeni perustuu mm. saksalaisiin tilastoihin henkilövahinkoja aiheuttaneista onnettomuustyypeistä (etu 59%, sivut 39% ja perä 2%, jossain myös 70%, 25% ja 5%). Koska ltörmäystyyppien välillä on noin isot erot, niin Suomessa luvut tuskin ovat poikkeuksellisen paljon erilaiset vaikka eivät aivan prosentilleen olisi samat. Lisäksi oikeastihan pitäisi nähdä tilastoja lapsille vahinkoja aiheuttaneista kolarityypeistä kun käytössä on selkä menosuuntaan asennettu istuin, jotta tiedettäisiin tarkalleen eri suuntien riskit. Mutta kuten sanoit etukäteen ei voi tietää mistä se törmäys tulee, joten paras varautua kaikkeen.

    Ja tulkintani mukaan ilmeisesti siis kuitenkin lopulta muut asiat vaikuttivat i-Spinin johtoasemaan teillä kuin ADACin testitulokset (kokonaisarvosana). Ennemminkin testin turvallisuusosion tulokset ja omat kokemukset istuimen käytöstä.

  11. Nappisilmät
    Kirjoittaja
    31.10.2019 / 12:54

    Teillä olikin selkä menosuuntaan -tulos tiedossa. Harmi tosiaan kun niitä ei julkaista.

    Juu tietenkin, saamme nämä tiedot aina suoraan valmistajalta. Samaa mieltä, harmi että noita ei kerrota syvällisemmin. Pitäisi olla kaikille saatavilla mitä mikäkin kohta syvemmin tarkoittaa ja mitkä on ollut pisteet missäkin asennossa.

    Selkä menosuuntaan etutörmäyksen tulos on siis heikommasta päästä, ja sivutörmäys huikean hyvä.

    Ei ole heikoimmasta päästä. Nyt edelleen verrataan vain 360 kääntyviä istuimia. Sivutörmäys on todella hyvä, kummin päin tahansa.

    Keskiarvoina laskettuna GB Vaya taitaa mennä 360 kääntyvistä juuri hitusen ohi (etutörmäys 1,3 ja sivutörmäys 1 selkä menosuuntaan).

    Virallisten ADAC tulosten puolesta Joie i-Spin on edelleen paras 360 istuin. Palaamme tähän GB Vayaan myöhemmin, kun se on meillä parhaillaan myös testissä kuten moni muukin istuin.

    Swingfix jää hitusen jälkeen (etutörmäys 1, sivutörmäys 1,7), mutta näissä nuo etutörmäyspisteet ovat paremmat.

    EDELLEENKÄÄN Swingfix EI OLE 360 KÄÄNTYVÄ ISTUIN, joten sitä on turha verrata kun on eri kategorian istuin. Tämä näyttää olevan sinulle todella vaikea ymmärtää…?. Vai verrataanko EURO NCAP testeissä 3400kg painavaa isoa maasturia alle 1500 kiloa painavaan pieneen kauppakassiin? EI!, koska ovat eri kategorian autoja. Joten pidetään asiat selkeinä ja pysytään asiassa.

    Ja tulkintani mukaan ilmeisesti siis kuitenkin lopulta muut asiat vaikuttivat i-Spinin johtoasemaan teillä kuin ADACin testitulokset (kokonaisarvosana). Ennemminkin testin turvallisuusosion tulokset ja omat kokemukset istuimen käytöstä.

    Kuten aiemmin mainitsin, meillä on edelleen myös Dualfix M i-Size käytössä ja istuin on meidän yksi suosikeista. Joie i-Spin 360 vie voiton monella käytettävyyden osa-alueella, sivutörmäyksessä, yms…, joten vaikuttavia asioita on monia miksi Joie kiilasi meillä kärkeen. Toki pitää myös muistaa istuimen hinta (Joie on halvempi kuin Dualfix M), mutta meillä se ei ole koskaan turvallisussasioissa vaikuttava tekijä. Toivotaan että Britax päivittää Dualfix M istuimen ja parantaa siinä muutamia ominaisuuksia. Meillä testissä myös Britax Dualfix2 R, joka on samassa hintaluokassa Joie i-Spin 360 istuimen kanssa, saa nähdä millaisen vastuksen se antaa tulosten ja muiden ominaisuuksien valossa Joie istuimelle.

    -T

    P.s Vastaamme kommentteihisi sitä mukaa kun kerkiämme. Päätyömme kuitenkin edelleen koostuu suurilta osin Turvaistuinten-, lastenvaunujen-, turvakaukaloiden- ja muiden lastentarvikkeiden testaamisesta ja niistä lukijoille kertomisesta PUOLUEETTOMANA lähteenä.

  12. Saana Koskinen
    18.11.2019 / 12:27

    Hei,

    Olen käsittänyt, että auton takapenkkien selkänojan tulisi turvaistuimen kanssa olla aina pystyimmässä asennossa..? Mietin vain tuota jalkatilaa Joien i-spin istuimen kanssa. Omassa autossamme emme päässeet edes turvaistuimen kaltevuussäätöön kiinni, ilman että turvaistuinta liikuttaa hiukan taaksepäin. Emme myöskään saaneet käännettyä istuinta ilman että tämän säätää hiukan pois penkistä. 🙁 Autona BMW X5. Kävimme sovittamassa istuinta autoon liikkeessä.

  13. Nappisilmät
    Kirjoittaja
    18.11.2019 / 14:16

    Moi,

    Meillä myös BMW X5 vm. 2018 tuossa tallissa ja hyvin menee joie i-spin 360 paikoilleen, sekä jää lapselle jalkatilaa. Tämäkin toki riippuu mikä sisusta / penkit autossa on. Myös lapsen pituus toki vaikuttaa asiaan.

  14. Missä myymälässä kävit testaamassa?
  15. Asensitko itse istuimen paikoilleen vai myymälän työntekijä?
  16. Olihan kyseessä varmasti i-Spin 360 eikä vanhempi Spin 360 malli?
  17. Auton selkänoja; joissain automalleissa selkänojaa ei saa pystympään mitä se vakioasennossa on, mutta voi kaltevuutta säätää taaksepäin. Tämä toki riippuu ihan autosta. Tämän vuoksi esim. Britaxin Dualfix M mallissa voi ”Rebound barin” kaltevuutta säätää. Joie i-Spin 360 mallin telakassa tätä ominaisuutta ei ole.

  18. Saana Koskinen
    19.11.2019 / 15:54

    Heippa,

    En haluasi mainita liikkeen nimeä tässä. Kyseessä juuri tuo uudempi malli. Sovitimme tätä autoon myyjän kanssa, hän oli erittäin pätevän oloinen. Istuin kyllä meni helposti ja hyvin paikalleen ja jalkatilaa on toki näin pienelle (meillä nyt 1 v. 1kk), mutta mitäs sitten kun lapsi on 2,5 vuotias. Jalkatila loppuu kyllä tuolloin kesken, enkä kuitenkaan haluaisi kääntää istuinta vielä siinä kohtaa kasvot menosuuntaan.

    Laitoin vielä kyselyä liikkeeseen sähköpostitse ja he vastasivat tuohon selkänojan säätöön liittyen:
    ”Tarkistelimme vielä asiaa, eli auton istuimen kallistussäädettävän selkänojan tulee olla pystyimmässä asennossa. Tämä tulee turvaistuinmääräyksistä ECE R44-04 ja UN/ECE R129-01>03”.

    Luulen että päädymme tuohon hiukan arvokkaampaan istuimeen, Britax Dualfix M i-size. Se vaikuttaa tilavalta jalkatuen ansiosta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *