Puhun aika vähän töistä somekanavissani. Ehkä siksi, että monia projekteja on kovin vaikea lyhyesti kuvata tai kiteyttää esimerkiksi IG Storyn muutamien sekuntien videopätkiin. Ajattelin hieman avata aihetta, jotta pysytte perillä sitten jatkossakin kun aiheeseen palaan. Haluan mieluusti kuitenkin jakaa meidän arkeamme, etenkin näin kahden yrittäjän näkökulmasta.
Tähän mennessä ainut julkaisu, mitä tein tänne blogiin, mikä sivuaa yrittäjyyttä, koski vanhemman tukia. Kokosin muutaman vinkin, kun itse törmäsin ongelmaan, etten Suomessa saisi oikeastaan juuri mitään äitiysrahoja ja muita. Ei kannattanut siis tässä kohtaa muuttaa Suomeen, vaan pysytellä täällä Virossa, jossa myös yrittäjävanhempia tuetaan reilusti ja tasavertaisesti. Lisää aiemmassa julkaisussa täällä.
Mitä kaikkea teemme?
Työmme on hyvin projektiluontoista. Monta projektia päällekkäin ja samalla sovitaan jo uusia caseja. Suurin osa töistä sisältää sivustojen ja applikaatioiden rakentamista tai näissä konsultointia. Lisäksi teemme paljon esimerkiksi sivustoja tukevaa toimintaa – esimerkiksi hakukoneoptimointia ja jälleen konsultointia asiassa. Saatamme luoda jotain uutta tai parantaa esimerkiksi olemassa olevaa konseptia. ?
Edellä mainittujen ohella osana projekteja on myös markkinointi. Oma kokemukseni on lähinnä digipuolelta, kun taas Tero on sen lisäksi myös guru esimerkiksi painetuissa materiaaleissa. Häneltä onnistuu vaikka lehden taitto tai julkisivupeitteen suunnittelu ja toteutus. Näitä nyt ei ole viime aikoina ollut, kun mielenkiinto on hieman muualla, mutta näistäkin taidoista on aina hurjasti hyötyä eri projekteissa. Digipuolella toimiessa on oltava jatkuvasti ajan hermolla, ja lisäksi on hallittava laajemmin eri osa-alueita!
Oma haaveeni on lapsen synnyttyä saada käyntiin kaksi uutta applikaatiota, jotka suunnittelemme ja toteutamme itse. Globaalien applikaatioiden teko on kallista, samoin markkinointi. Näin ollen monesti osana hommiamme onkin myös sijoitustoiminta. Joskus etsimme itse sijoittajia mukaan yrityksiin ja ideoihin, toisella kertaa taas olemme itse sijoittamassa
Sijoittaminen
Olemme muutamassa yrityksessä mukana. Osassa olemme olleet molemmat perustamassa yritystä, tai meistö vain toinen, tai sitten olemme menneet mukaan toimintaan vasta myöhemmin homman jo ollessa käynnissä.
Sijoittaminen kiinnostaa meitä todella paljon. Nyt olemme vielä itse tehneet paljon, mutta meitä kiinnostaisi siirtyä pikku hiljaa myös hieman eri rooliin. Etenkin start-up yrityksiin sijoittaminen kiinnostaa – olisi hieno päästä mukaan uusiin innovatiivisiin yrityksiin jo alkuvaiheessa ja hyödyntää kaikki oppimamme. Mielenkiinto osuu eniten juuri tuolle tekniselle puolelle. Toistaiseksi esim kiinteistösijoitus ei oikein ole meitä kumpaakaan kiinnostanut. Olemme varmaan liian hands on -tyyppejä ja haluamme häärätä homman parissa vahvemmin. Nähdä selkeämmin se oma käden jälki ja työn tulos. Lisäksi omien kokemusten mukaan monella muulla alalla sijoitus voi tuottaa paljon nopeammin ja enemmän, kuin vaikkapa juuri kiinteistösijoitukset. Ehkä haemme sitä nopeaa tuloa enemmän, kuin tasaista varmuutta..
Minkälainen on normaali viikkomme?
Meille sopii molemmille yrittäjyys todella hyvin. Paremmin, kuin työntekijänä toimiminen. Arjessa sanoisin, että yrittäjä ymmärtää toista yrittäjää parhaiten. Se onkin yksi suhteemme kulmakivistä – yhteinen intohimo työntekoa ja yrittäjyyttä kohtaan. Teemme suurimman osan töistä vielä yhdessä, ja vielä ilman riitoja! 🙂 Emme riitele mistään, koskaan. Osaamme varmaan keskustella asioista niin hyvin, ja niin ajoissa, että riidoilta vältytään. Voimme toki olla eri mieltä asioista, etenkin työasioissa, mutta riitaan asti emme pääse sentään silläkään osa-alueella.
Normaaliin viikkoon mahtuu yleensä paljon puhelinpalavereja, satoja maileja ja joskus käyntejä Suomessa. Nyt tällä hetkellä Tero liikkuu minua enemmän ja hoitaa myös yhteisten yritystemme palaverit. Omaan viikkooni kuuluu paljon hallinnollisia töitä – niitä tylsiä paperitöitä haha. 🙂 Joskus on laajempia raportteja kirjoitettavana, joskus presiksiä ja joskus kirjanpidon hommia.
Kun applikaatioita on työn alla, on paljon suunnittelutyötä ja koodareiden kanssa palaveeraamista. Applikaatioita emme itse koodaa, mutta yleensä suunnittelemme ja ”piirrämme” ne, ellei tukena ole isompi tiimi ja spesialisteja. Kaikki riippuu aina asiakkaasta ja projektin koosta. Pienempi yritys usein ostaa kaiken teknisen homman ulkopuolisilta tahoilta ja budjetti voi olla pienempi. Isompi yritys taas monesti omaa oman ”in-house” tiimin, jossa voi olla eri alan spesialisteja. Näin ollen meidänkin rooli vaihtelee hyvin paljon – joskus tehdään ja suunnitellaan kaikki alusta asti, joskus toimitaan enemmän projektin vetäjinä ja neuvonantajan roolissa. Monesti kaikki suunnittelusta toteutukseen, seurantaan, budjetointiin ja sijoituskierroksiin kuuluu meidän hommiin.
Toivottavasti tämä avasi hieman aihetta. 🙂 Kyselkää vapaasti mitä vain tulee mieleen, vastailen mielelläni!